Jest takie narzędzie udostępniane przez Meta, dzięki któremu można przeglądać reklamy, jakie zamieszczają inne strony na Facebooku i Instagramie. Nazywa się Biblioteka reklam i może być bardzo użyteczne, jeśli planujemy monitorować działania konkurencji. Ale nie tylko.
W poniższym wpisie przedstawię kilka ciekawych opcji tego narzędzia, które według mnie zasługują na uwagę i będą pomocne w tworzeniu własnych reklam i planowaniu kampanii dotyczących nie tylko produktów, ale także bandu.
Gdzie szukać reklam konkurencji?
Wejdź na stronę na Facebooku sprawdzanej firmy i kliknij w:
Informacje -> Transparentność strony -> Zobacz wszystko -> Przejdź do biblioteki reklam
Po wyklikaniu sekwencji zostaniemy przeniesieni nas do Biblioteki reklam właśnie, i z tego poziomu będziemy mogli sprawdzić wszystko to, co w systemie reklamowym MetaAds publikuje strona.
Co sprawdzisz w Bibliotece reklam Meta?
Aktualne i historyczne reklamy publikowane przez stronę.
W przypadku reklam standardowych można sprawdzić najdalej te sprzed roku. Natomiast jeśli strona zamieszczała reklamy związane z tzw. kategoriami specjalnymi (kwestie społeczne czy polityczne) to narzędzie pokaże nawet te sprzed 7 lat.
W pierwszym widoku zobaczymy pojedyncze kreacje. Po kliknięciu w „Zobacz szczegóły podsumowania”, a dalej w „Zobacz szczegóły reklamy” można zobaczyć (jeśli są) inne wersje reklamy, na przykład inny wymiar grafiki czy filmu.
Korzystając z funkcji filtrowania można wybrać status aktywności reklamy. Ta opcja jest szczególnie przydatna w przypadku stron, które emitują duże ilości reklam. Wówczas można łatwo rozdzielić te aktywne od nieaktywnych i skupić się na analizie wybranego segmentu.
Kreacje reklamowe - multimedia
Opcja filtrowania przyda się również gdy chcemy sprawdzić czy lub jakie kreacje reklamowe były w kampaniach. Możemy sprawdzić reklamy z obrazami, memami, filmami lub w ogóle bez multimediów. Dzięki temu w łatwy i szybki sposób możemy zweryfikować, czy reklamodawca w ogóle dysponuje filmami promocyjnymi.
Zakres czasowy publikacji
Sprawdzenie zakresu czasowego reklam może być niezwykle pomocnym narzędziem, aby zobaczyć, jak strony komunikowały promocje na przykład w trakcie Black Friday czy na różnego rodzaju święta lub Pierwszy Dzień Wiosny. W sezonowym ogrodnictwie warto podglądnąć również reklamy sprzed roku.
Tutaj podobnie – wykorzystując filtrowanie – można zdefiniować zakres czasowy i przeglądać tylko te reklamy, które były publikowane w określonym momencie.
Platformy publikacji – Facebook, Instagram, Audience Network, Messenger
System reklamowy Meta umożliwia tworzenie reklam nie tylko na Facebooku czy Instagramie, ale także w tzw. Audience Network oraz na Messengerze. Sprawdzając ten parametr można wywnioskować jaką strategię docierania do klientów przyjmuje marka prowadząc swoje kampanie w social media. Jeśli strona publikuje reklamy wyłącznie na Instagramie, to z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że jest to częścią większej strategii opartej na docieraniu do odbiorców właśnie na tej platformie i budowania tam społeczności.
Audience Network to pewnego rodzaju sieć reklamowa wykorzystywana przez Meta, aby wyświetlać reklamy. W jej skład wchodzi wiele witryn i aplikacji partnerskich. Wykorzystując ten kanał znacząco zwiększa się potancjalny zasięg docierania do odbiorców.
Liczbę publikowanych reklam
Liczba wyników mówi nam jak dużo reklam strona opublikowała w danym zakresie czasowym. Jego interpretacja może być bardzo różna.
Liczba wyników jest użytecznym wskaźnikiem pomagającym zrozumieć skalę i intensywność działań reklamowych na platformach Meta.
Bardzo duża liczba wyników może oznaczać, że marka jest bardzo aktywna reklamowo i ma rozbudowaną kampanię. Może to również sugerować, że kampania jest skomplikowana, obejmując różne grupy docelowe, lokalizacje lub platformy. Albo, że strona testuje różne treści i targetowanie.
Natomiast mała liczba wyników może wskazywać na mniejsze zaangażowanie lub bardziej skoncentrowaną, długoterminową kampanię reklamową. Niski wskaźnik reklam może nam także sugerować bardziej ukierunkowane podejście lub ograniczony budżet na działania reklamowe.
Stronę lądowania
Każda reklama, która znajduje się w Bibliotece Reklam, ma możliwość, aby w nią kliknąć. Może przenieść do strony www, do profilu na Facebooku czy Instagramie. Ciekawostką w tym miejscu może być to, jak firma zestawia reklamę ze stroną docelową – czy kieruje wprost do produktu, czy do strony kategorii, a może do dedykowanej, stworzonej specjalnie pod kampanię strony, na której odbiorca ma znaleźć wszystkie niezbędne informacje związane z reklamą.
Zasięg emitowanej reklamy
Sprawdzając „Zobacz szczegóły reklamy” w sekcji „Przejrzystość w Unii Europejskiej” możemy sprawdzić kilka rzeczy, ale najistotniejszą według mnie jest zasięg. Widzimy całkowity zasięg oraz taki podzielony na poszczególne kategorie wiekowe.
Zestawiając zasięg, z czasem trwania reklam i z innymi reklamami strony, można z dużym prawdopodobieństwem ocenić jej skuteczność na tle innych. Dodatkowo można sprawdzić czy reklama jest bardziej atrakcyjna dla mężczyzn czy dla kobiet oraz w jakim przedziale wiekowym.
Czego nie sprawdzisz w Bibliotece reklam?
Złap większy obraz
Będąc w Bibliotece reklam konkretnej strony lub szukając od nowa na https://www.facebook.com/ads/library/ możesz wyszukać reklamy po konkretnej frazie, na przykład „trawnik” albo „nawóz”. Wyniki zwrócą Ci wszystkie reklamy, które zawierają tę frazę w swoich reklamach.
To daje ogromny obraz na skalę konkurencji w danym temacie, która reklamuje się w systemie Meta.
Po zdjęciu powyżej widać, że w ciągu roku zostało opublikowanych około 6800 reklam ze słowem „trawnik”.
A obecnie (sierpień 2024) aktywnych jest około 230.
Biblioteka reklam Meta to narzędzie, które otwiera drzwi do głębszego zrozumienia krajobrazu konkurencyjnego na Facebooku i Instagramie. Jednak prawdziwa wartość tkwi w tym, jak ją wykorzystamy.
Zachęcam do traktowania tych informacji jako punktu wyjścia do własnych eksperymentów i inspiracji. Nie wahaj się inspirować się najlepszymi praktykami konkurencji, ale jednocześnie szukaj sposobów na wyróżnienie się i stworzenie czegoś unikalnego. Pamiętaj, że każda kampania to okazja do nauki i doskonalenia działań.
Marketerka-ogrodniczka. Od wielu lat na pierwszej linii frontu marketingowego, zawsze blisko klientów, słucha głosów ogrodników w internecie. Doskonale czuje klimat branży, jest zawsze na bieżąco z nowinkami i trendami.