Jak znaleźć słowa kluczowe? Poradnik i darmowe narzędzia

Jak znaleźć słowa kluczowe - poradnik i darmowe narzędzia

Zanim zabierzemy się za przygotowanie treści na naszą stronę lub do naszego sklepu internetowego, warto zrobić research słów kluczowych, aby dowiedzieć się, czego dokładnie i w jakiej formie szukają Twoi potencjalni klienci w Google. Dlatego też przygotowałam poniższy poradnik, który krok po kroku pomoże Ci znaleźć, przeanalizować i wybrać słowa kluczowe, których będzie można użyć przy tworzeniu treści,. żeby zarówno wyświetlać się w Google na większą liczbę słów kluczowych, ale także lepiej odpowiadać na potrzeby i problemy Twoich klientów.

Lista słów kluczowych - darmowe narzędzia

Jeśli chcemy porządnie podejść do tematu to będziemy musieli wykonać trochę pracy. Pierwszym etapem będzie stworzenie listy słów kluczowych. Możemy ją stworzyć w dowolnym miejscu, np. w Arkuszach Google czy w Excelu.

Do przygotowania listy będziemy potrzebować narzędzi, które wskażą nam odpowiednie słowa kluczowe. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że stoimy przed zadaniem stworzenia opisu produktu – nawozu do iglaków w opakowaniu 5 kg. W tym momencie nie ma znaczenia, czy produkt znajduje się na stronie producenta czy w sklepie internetowym, proces będzie dokładnie ten sam. Specjalnie zawęziłam też zakres do samych iglaków, bez tui, żeby na potrzeby tego artykułu nie tworzyć zbyt rozbudowanej listy, a jedynie pokazać proces.

Ahrefs Keyword Generator

Zaczynamy od bezpłatnego narzędzia Ahrefs Keyword Generator. Po wejściu na stronę wpisujemy główne słowo kluczowe, wybieramy kraj: Poland i klikam przycisk Find keywords.

Jak znaleźć słowa kluczowe - Ahrefs Keyword Generator
Narzędzie znalazło 125 słów kluczowych (w tej bezpłatnej wersji pokaże nam pierwsze 100, układając je od najczęściej wyszukiwanych) oraz 18 pytań. Niestety nie mamy możliwości eksportu tych słów, dlatego musimy je skopiować i obrobić już bezpośrednio w Arkuszu Google. W ten sposób nasza lista ma już pierwsze 118 słów kluczowych. Jej obrabianiem zajmiemy się później, teraz przejdziemy do kolejnego narzędzia.
Ahrefs Keyword Generator - lista słów kluczowych

Answer The Public

Kolejnym narzędziem z którego skorzystamy będzie Answer The Public. Tak samo jak w przypadku narzędzia Ahrefs, tak i tutaj naszym zadaniem jest wpisanie słowa kluczowego, wybór języka polskiego i kraju – Polski.
Jak znaleźć słowa kluczowe - Answer The Public

Aby mieć możliwość darmowego użytkowania narzędzia (3 wyszukiwania dziennie) musimy założyć bezpłatne konto. Bez niego będziemy mogli skorzystać tylko z 1 wyszukiwania na dzień.

Answer The Public pokaże nam miesięczną ilość wyszukań dla wpisanego słowa kluczowego oraz orientacyjny koszt CPC, czyli ile musielibyśmy zapłacić za kliknięcie w reklamę na to słowo kluczowe w Google Ads. Poniżej natomiast pokaże nam wszystkie słowa kluczowe z podziałem m.in. na frazy będące pytaniami czy te zawierające przyimki, a jeszcze niżej umieści jeszcze alfabetyczną listę wszystkich słów. Listę z tego narzędzia możemy pobrać, natomiast jest ona ograniczona do kilkudziesięciu wierszy, dlatego niestety pozostałe słowa będziemy musieli przepisać ręcznie lub skopiować. Część z nich na pewno powtórzy się z tymi, które już zebraliśmy z Ahrefs Keyword Generator, ale usuwaniem duplikatów zajmiemy się później.

Planer słów kluczowych Google

Ostatnim narzędzie, które wykorzystamy będzie darmowy planer słów kluczowych od Google.

Jak znaleźć słowa kluczowe - Planer Słów Kluczowych od Google

W tym miejscu wybieramy kafelek “Poznaj nowe słowa kluczowe”, a następnie w polu “Wpisz produkty lub usługi blisko związane z Twoją firmą” wpisujemy interesujące nas słowo, w moim przypadku będzie to nawóz do iglaków. Google zwrócił mi ponad 400 słów kluczowych, które następnie eksportuję do mojego arkusza, klikając przycisk “Pobierz propozycje słów kluczowych” w prawym górnym rogu.

Samych narzędzi, zarówno tych bezpłatnych jak i płatnych jest znacznie więcej, natomiast jestem przekonana, że użycie wymienionych wyżej trzech w zupełności wystarczy do przygotowania dobrej listy słów kluczowych, którą następnie będzie można wykorzystać przy tworzeniu contentu.

Kiedy mamy już gotową listę to pierwsze co musimy zrobić to usunąć z niej duplikaty. W Arkuszach Google klikamy w menu Dane > Czyszczenie danych > Usuń duplikaty. Tym sposobem usunęłam 175 duplikatów, pozostawiając 541 słów kluczowych. Dlatego jak widzisz wykorzystanie tylko jednego narzędzia, np. Planera Google, który zwrócił nam najwięcej wyników, jest niewystarczające, ponieważ w tych 460 słowach nie było jeszcze aż 80, które z kolei znaleźliśmy albo w Ahrefs albo w Answer The Public.

Czyszczenie listy słów kluczowych

Kolejnym krokiem będzie obrobienie i wyczyszczenie przygotowanej listy, aby zostawić na niej tylko te słowa kluczowe, które pasują do naszego produktu. Jak widzicie, na mojej liście znajdują się słowa kluczowe zawierające np. wielkość opakowania: 5 kg, 10 kg, 25 kg, producenta: Fructus, Substral, Target, Agrecol, czy nazwy marketplace’ów czy marketów, w których można kupić nawóz: Allegro, Castorama, Leroy Merlin itd. Musimy więc pozbyć się wszystkich tych słów, które nie pasują nam do naszego produktu.

Możemy to zrobić na dwa sposoby:

  1. Usuwać ręcznie – idąc po kolei lub używając filtrowania, filtrując każdy przypadek po kolei
  2. Używając do pomocy ChatGPT – zadając mu jeden prompt, przy pomocy którego on szybko przygotuje nam obrobioną listę. ChatGPT w posiada swoją bezpłatną wersję, dlatego bez problemu będziesz mógł go użyć aby znacząco przyspieszyć swoją pracę.

Prompt, który wpiszemy do ChatGPT będzie następujący:

				
					Posiadam przygotowaną listę słów kluczowych, które chcę wykorzystać do przygotowania treści na mojej stronie. Usuń z poniższej listy wszystkie słowa kluczowe, które nie są związane z moim produktem, czyli zawierają w sobie takie słowa kluczowe jak: Agrecol, Target, Substral, Allegro, Leroy, Castorama, OBI, Brico, Fructus. Mój produkt to nawóz do iglaków w opakowaniu 5 kg, dlatego usuń też wszystkie słowa kluczowe, które odnoszą się do innej wielkości opakowania. Poniżej przygotuj mi listę słów kluczowych, które zostały po usunięciu tych wskazanych przeze mnie.

Moja lista słów kluczowych to:

słowo kluczowe 1
słowo kluczowe 2

				
			

Powyższy prompt musisz oczywiście dostosować do siebie i swojego produktu, zmieniając w razie konieczności słowa, które ma wykluczyć ChatGPT. Jeśli AI dostało od nas informację, że jest to nawóz 5 kg, to automatycznie usunął także część słów kluczowych, zawierających informację o tym, że nawóz jest w płynie. Usunął także duplikaty, których nie wyłapał nam Arkusz Google, czyli np. nawóz do iglaków i nawoz do iglaków – bez polskich znaków. Ten drugi został usunięty. I mimo, że nie podałam w powyższym promptcie wszystkich producentów, to z wieloma z nich również ChatGPT sobie poradził.

ChatGPT zwróci listę z myślnikami, aby łatwo się ich pozbyć wystarczy w Arkuszach Google kliknąć w menu Edytuj > Znajdź i zamień a następnie w polu Znajdź wpisać myślnik (koniecznie ze spacją, żeby nie zostawić spacji przed słowem kluczowym) a pole Zamień na pozostawić puste.

Znajdź i zamień - Arkusze Google

W ten sposób ograniczyłam moją listę do 224 słów kluczowych. Oczywiście to jeszcze nie koniec, teraz mimo wszystko należy jeszcze ręcznie przejrzeć wszystkie słowa i usunąć te, które nie będą pasować do naszego produktu. Ja usunęłam z listy jeszcze m.in.:

  • domowy nawóz do iglaków (choć można się pokusić o stworzenie do tego słowa kluczowego wpisu na blog),
  • nawóz do iglaków jesienny (przyjęłam, że ten jest wiosenny, natomiast jeśli Wy macie i taki i taki to możecie wykorzystać tą listę od razu do obrobienia dwóch produktów na swojej stronie lub w sklepie),
  • nawóz do iglaków długodziałający (przyjęłam, że mój nawóz nie jest długodziałający),
  • nawóz do iglaków i tui,
  • nawóz do iglaków i rododendonów, itd.

Po ręcznym obrobieniu listy zostały mi na niej już tylko 74 słowa kluczowe.

Możemy przygotować listę słów kluczowych obejmującą całą Twoją stronę lub sklep.

Umów się na darmową konsultację.

Określenie przeznaczenia słów kluczowych

Ostatnim etapem będzie dla nas określenie przeznaczenia słów kluczowych. Każde z tych słów przyporządkujemy kolejno do:

  1. Opis produktu – czyli te słowa kluczowe, które wykorzystamy w opisie produktu.
  2. Sekcja pytań i odpowiedzi – czyli słowa kluczowe, które doskonale nadadzą się do sekcji FAQ przy karcie produktu. Jeśli na swojej stronie lub w swoim sklepie nie masz przy produkcie FAQ, to możesz te słowa spróbować wpleść albo w opis produktu, albo na blogu, albo po prostu rozszerzyć opis o ręcznie wpisywane pytania i odpowiedzi.
  3. Kategorie – słowa kluczowe, które będą nam pasować do kategorii.
  4. Blog – słowa, których użyjemy do przygotowania artykułów.

Tak jak w przypadku wstępnej obróbki listy, tak i tutaj możemy przygotować wszystko ręcznie, a możemy do tego celu wykorzystać ChatGPT. Ja skorzystam z wstępnego przygotowania listy przez czat. Poniżej wklejam gotowy prompt, którego możesz użyć.

				
					Poniżej przygotowałam listę słów kluczowych, które pozwolą mi pokryć temat dla mojego produktu. Chciałabym teraz odpowiednio uporządkować te słowa kluczowe. Przygotuj mi tabelę, w której w pierwszej kolumnie znajdą się moje słowa kluczowe, a w drugiej typ danego słowa.

Typy słów kluczowych, do których musisz przyporządkować moje słowa kluczowe:
1. Opis - to będą słowa kluczowe, które wykorzystam bezpośrednio w opisie produktu. Jest to nawóz do iglaków w opakowaniu 5 kg. Nawóz jest wiosenny, przeciw brązowieniu igieł.
2. Kategorie - tutaj przypisz wszystkie słowa kluczowe, które posiadają słowo "nawozy" 
3. FAQ - tutaj przypisz wszystkie słowa kluczowe, które będą pasować do sekcji pytań i odpowiedzi na mojej karcie produktu, czyli wszystkie słowa zawierające pytania, a które pasują na kartę produktu.
4. Blog - tutaj przypisz wszystkie słowa kluczowe, które doskonale nadadzą się opracowania w formie artykułu na moim blogu ogrodniczym.

Moja lista słów kluczowych:

słowo kluczowe 1
słowo kluczowe 2
				
			

W odpowiedzi ChatGPT przygotował mi tabelę, którą mogę pobrać w .csv lub skopiować. Tak przygotowana lista wymaga jeszcze ode mnie ręcznej korekty i sprawdzenia, czy AI wszystko poprawnie przyporządkował. W moim przypadku nie wymagało to dużej ilości zmian.

Finalna lista słów kluczowych prezentuje się następująco:

Słowo kluczoweTyp słowa kluczowego
nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków na wiosnęOpis
nawóz do iglaków przeciw brązowieniuOpis
nawóz do iglaków wiosennyOpis
nawóz do iglaków przeciw brązowieniu igiełOpis
najlepszy nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków składOpis
nawóz do iglaków w granulkachOpis
nawóz do iglaków cenaOpis
kiedy stosować nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków 5 kgOpis
nawóz przeciw brązowieniu igiełOpis
odżywka do iglakówOpis
nawóz przeciw brązowieniu iglakówOpis
nawóz przyspieszający wzrost iglakówOpis
nawóz wiosenny do iglakówOpis
skład nawozu do iglakówOpis
nawóz iglaki wiosnaOpis
nawóz na brązowiejące iglakiOpis
nawóz na brązowienie igiełOpis
nawóz na brązowienie iglakówOpis
nawóz na szybki wzrost iglakówOpis
nawóz do iglaków na szybki wzrostOpis
nawóz granulowany do iglakówOpis
nawóz iglaki wiosnaOpis
nawóz na brązowiejące iglakiOpis
nawóz na brązowienie igiełOpis
nawóz na brązowienie iglakówOpis
nawożenie iglakówOpis
wiosenny nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków kiedy stosowaćOpis
nawóz do iglaków do czegoOpis
interwencyjny nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków na brązowienie igiełOpis
kiedy nawóz do iglakówOpis
nawóz do iglaków jak stosowaćOpis
nawóz do iglaków przeciw brunatnieniu igiełOpis
nawóz do iglaków 5 kgOpis
nawóz do iglaków wiosnaOpis
nawóz na brązowienie igiełOpis
nawóz wieloskładnikowy do iglakówOpis
nawóz granulowany do iglakówOpis
nawóz dla iglaków na wiosnęOpis
nawóz na szybki wzrost iglakówOpis
nawóz na żółknięcie iglakówOpis
nawozy do iglaków na wiosnęKategorie
nawozy do iglaków przeciw brązowieniu igiełKategorie
nawozy na iglakiKategorie
nawozy pod iglaki na wiosnęKategorie
nawozy wiosenne do iglakówKategorie
nawozy do iglaków na wiosnęKategorie
nawozy do iglaków przeciw brązowieniu igiełKategorie
nawozy na iglakiKategorie
nawozy pod iglaki na wiosnęKategorie
nawozy wiosenne do iglakówKategorie
nawozy dla iglakówKategorie
czy nawóz do iglaków nadaje się do rododendronówFAQ
czy nawóz do iglaków nadaje się do trawyFAQ
czy nawóz do iglaków nadaje się do hortensjiFAQ
fusy z kawy jako nawóz do iglakówBlog
nawozy dla iglakówBlog
jaki nawóz do iglaków na wiosnęBlog
nawóz do iglaków czy wartoBlog
jaki nawóz do iglakówBlog
czy nawóz do iglakówBlog
nawożenie iglaków latemBlog
nawożenie iglaków na wiosnęBlog
nawożenie iglaków po posadzeniuBlog
nawożenie iglaków wiosnąBlog
nawożenie iglakówBlog
nawożenie iglaków latemBlog
nawożenie iglaków na wiosnęBlog
nawożenie iglaków po posadzeniuBlog
nawożenie iglaków wiosnąBlog

Wykorzystanie słów kluczowych

Opis produktu

Słowa kluczowe, które mamy określone jako Opis, naturalnie wykorzystamy w opisie. Na podstawie powyższej tabeli musimy napisać, że nasz nawóz jest wiosenny, w granulkach i działa przeciw brązowieniu igieł. Jest to najlepszy wiosenny nawóz, który stanowi doskonałą odżywkę dla naszych roślin. Gwarantuje ich szybki wzrost. Dodatkowo widzimy, że w opisie powinniśmy podać skład nawozu i wielkość opakowania oraz informację o terminie i sposobie stosowania. W odpowiedzi na pytanie do czego użyć nawozu do iglaków dobrze jest wypisać do jakich iglaków się nadaje.

Kategoria produktu

Słowa kluczowe w liczbie mnogiej wykorzystamy w opisie kategorii. W kategorii będziemy mieć na pewno nie tylko nawozy wiosenne, granulowane i przeciw brązowieniu igieł, więc te słowa, które mamy w tabelce, posłużą nam tylko do przygotowania części opisu. Pamiętaj tutaj o stworzeniu linkowania wewnętrznego do produktu.

Sekcja pytań i odpowiedzi – FAQ

Do sekcji FAQ doskonale nadają się pytania, które klienci zadają przy okazji tego produktu, np. czy nawóz do iglaków nadaje się do trawy albo czy nadaje się do hortensji.

Blog

Na blogu natomiast możemy przygotować co najmniej dwa artykuły – pierwszy o nawożeniu iglaków (trzeba pamiętać o tym, żeby napisać w nim o nawożeniu nie tylko wiosennym) oraz artykuł o stosowaniu fusów z kawy jako nawozu do iglaków.

 

Dzięki tak przygotowanej liście jesteśmy w stanie przygotować lepsze opisy produktów, kategorii, stworzyć sekcję FAQ, która pomoże klientom i dodatkowo przygotować dwa wpisy na blogu. Dość sporo, a pamiętajcie, że w tym przypadku zawęziłam listę tylko do nawożenia wiosennego i tylko do iglaków. Gdybyśmy rozbudowali temat o wszystkie nawozy do iglaków (różnych producentów, różne opakowania, różne formy stosowania, wszystkie pory roku) to słów kluczowych byłoby na pewno kilkaset, a wynikiem byłoby zapewne kilka lub kilkanaście wpisów blogowych.

Tak, jest to praca, która wymaga od nas trochę czasu, nie tylko przy samym pisaniu produktów ale już na etapie tworzenia listy słów kluczowych. Jednak z doświadczenia wiem, że opracowanie tematyczne potrafi wykręcić doskonałe wyniki zarówno w wynikach w Google jak i w późniejszej sprzedaży.

Marta Tysowecka

To od SEO zaczęła się Jej przygoda z marketingiem internetowym. W branży ogrodniczej z sukcesem wypozycjonowała kilka dużych serwisów i sklepów internetowych. Od ponad 8 lat prowadzi firmę GreenWeb, która zajmuje się pozycjonowaniem.

Pomogę dobrać najlepsze słowa kluczowe i przygotować plan contentowy dla Twojej strony lub sklepu.

Umów się na darmową konsultację.

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter i otrzymuj wprost na swoją skrzynkę najnowsze wpisy z naszego bloga.

Przeczytaj również