Współpracując z różnymi firmami na przestrzeni ostatnich lat zauważyłam, że dość często performance marketing mylony jest w nich z marketingiem w znaczeniu ogólnym. Tzn. wiele osób, właścicieli firm, pracowników, używa tych zwrotów zamiennie. Dla wielu z nich marketing internetowy = performance marketing albo marketing = reklamy. A nie jest to to samo.
Co to jest performance marketing?
Performance marketing to takie działania, kampanie i reklamy, za które rozliczamy się w momencie dokonania jakiejś ustalonej akcji. Może to być np. kliknięcie w naszą reklamę w Google Ads, sprzedaż afiliacyjna, odtworzenie reklamy video na YouTube czy kliknięcie w reklamę na Facebooku. W rzeczywistości jednak ramy performance marketingu nie są ściśle określone. Można tak nazwać każdą kampanię w której założenia oparte są o mierzalne rezultaty. Nie bez przyczyny tej rodzaj marketingu nazywany jest właśnie marketingiem wydajnościowym (ang. performance – wydajność).
Więcej o tym typie marketingu piszę w artykule, w którym dokładnie omawiam performance marketing.
Marketing per se a performance marketing
Kiedy już wiesz, czym konkretnie jest performance marketing, bardzo łatwo jest wyciągnąć z tej definicji wniosek, że performance to tylko pewien wycinek marketingu.
Marketingiem per se bowiem można określić wszystkie działania mające na celu promowanie firmy, produktów i usług. Może to być więc także m.in.:
- doskonale dopracowana strona internetowa, dzięki której klienci mogą poznać firmę lepiej i sprawdzić jakie wartości przedstawia organizacja,
- rozbudowane, merytoryczne opisy produktów lub usług, po których klient jest wyedukowany i zdolny do dokonania wyboru,
- prowadzenie bloga firmowego (content marketing), na którym wyjaśniamy pewne kwestie związane z usługami lub produktami, dajemy wskazówki, rozbijamy objekcje,
- działania na zasadzie marketingu szeptanego (najlepiej kiedy jest naturalny i szczery), kiedy nasi klienci zaczynają polecać nasze produkty na grupach na Facebooku lub forach,
- wysyłanie newsletterów, dzięki którym firma jest w kontakcie z odbiorcami i może informować o promocjach czy wydarzeniach.
Wszystkie te działania są działaniami marketingowymi, ale nie są działaniami performance.
Dlaczego mylimy performance marketing z marketingiem w ujęciu ogólnym?
Najczęściej wynika to z braku odpowiedniej komunikacji na linii klient-agencja lub właściciel firmy-marketer. Performance marketing jest popularnym obszarem marketingu. Niemal każda agencja marketingowa zajmuje się performance marketingiem (prowadzi reklamy Google Ads czy Meta Ads), więc jest to pojęcie używane bardzo często i bardzo szeroko. Dużo rzadziej oferowane są działania e-mail marketingowe czy content marketingowe. Dlatego kiedy przedsiębiorca rozpoczyna współpracę ze specjalistami od marketingu, a sam dopiero zaczyna edukować się w tym zakresie, może być mu ciężko rozróżnić te dwa zagadnienia.
Jak zawsze – najważniejsza jest komunikacja, ale też edukacja, która umożliwi podejmowanie maksymalnie świadomych decyzji.

Ekspertka w digital marketingu. Analizuje i precyzyjnie określa ścieżki klienta. Na ich postawie tworzy spójne i skuteczne strategie marketingowe z uwzględnieniem wielu taktyk.